On-line učionica

24. novembar 2011.

Promenljive i konstante

Filed under: C,Programiranje — jelena100janovic @ 3:01 pm

Promenljive u C-u su memorijske lokacije kojima su dodeljena imena i mogu da im se dodele vrednosti. Promenljive se koriste da bi se čuvali podaci u memoriji za kasniju upotrebu. Postoje dve osnovne vrste promenljivih u C-u i to su numeričke i znakovne.

Numeričke promenljive

Numeričke promenljive mogu viti celi ili realni brojevi. Celi brojevi nemaju decimalnu tačku. Realni brojevi mogu imati decimalnu tačku.

Znakovne promenljive

Znakovne promenljive su slova engleskog alfabeta, kao i svi znakovi u ASCII tabeli, kao i cifre 0 – 9. Znakovi moraju da se pišu između znaka apostrofa. Broj stavljen među znakove apostrofa nije ista stvar kao broj bez njih.

Konstante

Razlika između promenljivih i konstanti je u tome što promenljive mogu da menjaju svoju vrednost u bilo kom trenutku, dok konstante nikad ne mogu da promene svoju vrednost. Konstante su korisne za objekte kao što je broj pi ili naelektrisanje elektrona. Korišćenje konstanti Vas može sprečiti da promenite vrednost nekog objekta greškom.

Deklaracija promenljivih

Da bi deklarisali promenljivu, prvo pišemo tip promenljive, a onda joj dajemo ime. Dalje sledi tabela imena tipova promenljivih, kao i njihov opseg vrednosti:

Ime Tip Opseg
int Celobrojni -32 768 do 32 767
short Celobrojni -32 768 do 32 767
long Celobrojni -2 147 483 648 do 2 147 483 647
float Realni 1.2×10-38 do 3.4×1038
double Realni 2.2×10-308 do 1.8×10308
char Znakovni Svi ASCII znakovi

Možete da date bilo koje ime promenljivoj, pod uslovom da koristite samo slova, brojeve ili znak za podvlačenje i ne počnete brojem. Dobra je ideja da ne dajete promenljivim imena duža od 32 znaka da bi uštedeli vreme u kucanju, a i može se desiti da ne mogu biti prevedena. Promenljive se uvek deklarišu na početku, pre korišćenja drugih naredbi. Hajde sad da deklarišemo celobrojnu promenljivu koja se zove a i znakovnu promenljivu koja se zove b.

void main()
{
   int a;
   char b;
}

Možete da deklarišete više promenljivih istovremeno, na sledeći način:

void main()
{
   int a,b,c;
}

Da biste deklarisali konstantu, sve što treba da uradite je da otkucate reč const pre normalne deklaracije promenljive i da joj dodelite vrednost.

void main()
{
   const float pi=3.14;
}

Označene i neoznačene promenljive

Razlika između označenih i neoznačenih promenljivih je u tome što označene promenljive mogu biti negativne ili pozitivne, a neoznačene promenljive mogu biti samo pozitivne. Korišćenjem neoznačenih promenljivih, možete povećati najveći pozitivni opseg. Kada deklarišete promenljivu na normalan način, ona je automatski označena promenljiva. Da biste deklarisali neoznačenu promenljivu, samo otkucajte reč unsigned pre deklaracije Vaše promenljive, a možete otkucati reč signed za označene promenljive, mada nema razloga da deklarišete promenljivu kao označenu, s obzirom da su već takve.

void main()
{
   unsigned int a;
   signed int b;
}

Korišćenje promenljivih za računanje

Da biste dodelili vrednost promenljivoj, koristite znak jednakosti.

void main()
{
   int a;
   char b;
   a=1;
   b=’B’;
}

Postoji nekoliko različitih operatora koji mogu da se koriste kada računate i oni su nabrojani u sledećoj tabeli:

Operator Operacija
+ Sabiranje
Oduzimanje
* Množenje
/ Deljenje
% Moduo (ostatak pri celobrojnom deljenju)

Da biste nešto izračunali, morate imati promenljivu u koju ćete smestiti rezultat. Možete koristiti i promenljive i normalne brojeve u računanju.

void main()
{
   int a,b;
   a=5;
   b=a+3;
   a=a-3;
}

Učitavanje i ispisivanje promenljivih

Možete učitati vrednost promenljive sa tastature uz pomoć naredbe scanf i ispisati vrednost promenljive uz pomoć naredbe printf.

/* Program koji učitava broj i duplira ga */
#include<stdio.h>

void main()
{
   int a;
   scanf(„%d“,&a);
   a=a*2;
   printf(„Odgovor je %d“,a);
}

Znak %d služi za učitavanje i ispisivanje celih vrednosti, a postoje i drugi znakovi, kao što je prikazano u sledećoj tabeli:

%d int
%c char
%f float
%lf double
%s string

Zadaci za vežbanje:

  1. Napišite program koji učitava dva broja i ispisuje njihov zbir, prosek i zbir kvadrata.
  2. Napišite program koji pretvara temperaturu iz skale Celzijusa u skalu Farenhajta, ako je F=1,8×C+32, tako da brojeve 1,8 i 32 deklarišete kao konstante.
  3. Napišite program koji pretvara dužinu iz centimetara u inče ako 1 inč ima 2,54 cm, tako da broj 2,54 deklarišete kao konstantu.
  4. Napišite program koji učitava poluprečnik kruga i računa njegovu površinu.
  5. Napišite program koji učitava težinu u gramima, a ispisuje je u kilogramima i gramima.
  6. Napišite program koji učitava vreme u sekundama, a ispisuje ga u satima, minutima i sekundama.
  7. * Napišite program koji učitava dva vremena u obliku četvorocifrenog broja, sabira ih i ispisuje rezultat u istom formatu. Na primer, izlaz ovog programa bi mogao da izgleda ovako: Početak: 1145, trajanje: 245, kraj: 1430. Pazite na primer: Početak: 2330, trajanje: 130, kraj: 100.

Ostavite komentar »

Nema komentara.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

Blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: