On-line učionica

13. novembar 2011.

Promenljive i konstante

Filed under: Pascal,Programiranje — jelena100janovic @ 9:48 pm

Šta su promenljive

Promenljive su imena koja dajemo delovima memorije računara. Imena se koriste da bi čuvali vrednosti u tim delovima memorije.

Promenljive mogu biti brojevi, stringovi ili logičke vrednosti. Znamo šta su brojevi. Stringovi se sastoje od slova. Logičke promenljive mogu imati jednu od dve vrednosti, ili tačno ili netačno.

Korišćenje promenljivih

Promenljive moraju biti deklarisane pre nego što ih upotrebimo. Da bismo to uradili, koristimo reč var (prom). Takođe moramo izabrati kog tipa je promenljiva. Evo tabele različitih tipova promenljivih:

Byte Broj između 0 i 255
Word Broj između 0 i 65535
ShortInt Broj između -128 i 127
Integer Broj između -32768 i 32767
LongInt Broj između -4228250000 i 4228249000
Real Broj sa decimalnim zarezom
Char 1 znak
String Niz do 255 znakova
Boolean Tačno – true ili netačno – false

Evo primera kako se deklariše ceo broj koji se zove i:

program Promenljive;
var
   i:integer;
begin
end.

Da bismo dodelili vrednost promenljivoj, koristimo :=.

program Promenljive;
var
   i:integer;
begin
   i:=5;
end.

Možete napraviti dve ili više promenljivih istog tipa, ako razdvojite njihova imena zarezima. Takođe možete napraviti promenljive drugog tipa bez da kucate još jednu reč var.

program Promenljive;
var
   i,j:integer;
   s:string;
begin
end.

Kada dodeljujemo vrednost stringu, stavljamo je između znakova apostrofa. Logičkim promenljivim možemo dodeliti samo vrednosti True i False.

program Promenljive;
var
   i:integer;
   s:string;
   b:boolean;
begin
   i:=-3;
   s:=’Hej!’;
   b:=True;
end.

Izračunavanja sa promenljivim

Promenljive se mogu koristiti u izračunavanjima. Na primer možete dodeliti vrednost promenljivoj, a onda joj dodati broj 1. Evo tabele operacija koje možete koristiti:

+ Sabiranje
Oduzimanje
* Množenje
/ Deljenje
div Celobrojno deljenje
mod Ostatak pri celobrojnom deljenju

Sledeći primer pokazuje nekoliko izračunavanja koja se mogu izvršiti:

program Promenljive;
var
   br1,br2,odg:integer;
begin
   odg:=1+1;
   br1:=5;
   odg:=br1+3;
   br2:=2;
   odg:=br1-br2;
   odg:=odg*br1;
end.

Stringovi čuvaju znakove. Znakovi sadrže slova engleskog alfabeta kao i specijalne znake i cifre. Važno je da razumete da su integer brojevi i string brojevi različite stvari. Možete sabirati stringove takođe. Sve što se dogodi je da se dva stringa spoje. Ako saberete stringove ‘1’ i ‘1’ dobićete ’11’ a ne 2.

program Promenljive;
var
   s:string;
begin
   s:=’1’+’1′;
end.

Možete učitavati vrednosti promenljivih sa tastature koristeći Readln i ReadKey (čitaj znak). Naredba ReadKey je iz biblioteke crt i učitava samo jedan znak. Videćete da ReadKey radi drugačije nego Readln.

program Promenljive;
uses crt;
var
   i:integer;
   s:string;
   c:char;
begin
   readln(i);
   readln(s);
   c:=readkey;
end.

Ispisivanje promenljivih na ekran je podjednako lako. Ako želite da ispisujete promenljive i tekst koristeći istu naredbu Writeln onda ih razdvojite zarezima.

program Promenljive;
var
   i:Integer;
   s:String;
begin
   i:=24;
   s:=’Hej’;
   Writeln(i);
   Writeln(s,’ Vi!’);
end.

Konstante

Konstante liče na promenljive sem što se njihova vrednost ne može promeniti. Konstanti dodeljujete vrednost kad ih pravite. Reč const se koristi umesto var kad deklarišete konstantu. Konstante se koriste za vrednosti koje se ne menjaju kao što je vrednost broja pi.

program Promenljive;
const
   pi:real=3.14;
var
   c,d:real;
begin
   d:=5;
   c:=pi*d;
end.

 

Zadaci za vežbanje:

  1. Napišite program koji učitava dva broja i ispisuje njihov zbir, prosek i zbir kvadrata.
  2. Napišite program koji pretvara temperaturu iz skale Celzijusa u skalu Farenhajta, ako je F = 1,8 × C + 32, tako da brojeve 1,8 i 32 deklarišete kao konstante.
  3. Napišite program koji pretvara dužinu iz centimetara u inče ako 1 inč ima 2,54 cm, tako da broj 2,54 deklarišete kao konstantu.
  4. Napišite program koji učitava poluprečnik kruga i računa njegovu površinu.
  5. Napišite program koji učitava težinu u gramima, a ispisuje je u kilogramima i gramima.
  6. Napišite program koji učitava vreme u sekundama, a ispisuje ga u satima, minutima i sekundama.
  7. * Napišite program koji učitava dva vremena u obliku četvorocifrenog broja, sabira ih i ispisuje rezultat u istom formatu. Na primer, izlaz ovog programa bi mogao da izgleda ovako: Početak: 1145, trajanje: 245, kraj: 1430. Pazite na primer: Početak: 2330, trajanje: 130, kraj: 100.

Ostavite komentar »

Nema komentara.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

Blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: